Internationale dag van het slapen

Op vrijdag 13 maart is het de Internationale Dag van de Slaap, ook wel World Sleep Day genoemd. Op deze dag wordt nog eens extra gekeken naar het belang van slaap en naar belangrijke zaken die met slaap te maken hebben, zoals gezondheid en alertheid. Bij Morgana zijn we al jaren experts op het gebied van slapen. Goed slapen is afhankelijk van een heleboel factoren. Onderstaand vind je een aantal tips voor een goede nachtrust.
 

Zorg voor voldoende lichamelijke inspanning

 
Of je nu een stevige wandeling maakt of fanatiek gaat sporten, voldoende lichamelijke inspanning draagt bij aan een gezonde nachtrust. Doe dit bij voorkeur wel overdag, ’s avonds laat nog sporten heeft juist een averechts effect.
 

Let op wat je ’s avonds eet en drinkt

 

Dat cafeïne vlak voor het slapen gaan niet verstandig is weten we allemaal. Maar ook alcohol verstoort je nachtrust . Het lijkt misschien alsof je sneller in slaap valt als je alcohol gedronken hebt, feit is dat je minder uitgerust wakker wordt en ’s nachts lichter slaapt. Ook scherp gekruid of heel vet eten vlak voor het slapen verstoort de nachtrust. Wil je echt nog iets eten, zorg dan voor een gezonde en licht verteerbare snack. 
 

Creëer een avondritueel

 

Vaste gewoontes werken ontspannend. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Ontwikkel je eigen ontspannende voor-het-slapen-gaan-ritueel dat bijvoorbeeld bestaat uit het dimmen van het licht in het uur voor je naar bed gaat, een ademhalingsoefening, luisteren naar rustgevende muziek of een glas warme melk. Kies een ritueel dat bij jou past.
 

Zorg voor een rustige slaapomgeving

 

Zorg ervoor dat je slaapkamer geen verlengstuk van je woonkamer wordt. Houd de televisie en je mobiele telefoon buiten je slaapkamer. Zowel het gebruik ervan in de slaapkamer als de lampjes van bijvoorbeeld een oplader of de standby stand houden je hersenen actief.
 

Jouw ideale bed

 

Vanzelfsprekend is een van de belangrijkste factoren om goed te slapen het juiste bed. Waarbij je bed bestaat uit de combinatie van bodem, matras en hoofdkussen. Een goed bed laat je ’s nachts herstellen van de dag. Aangezien iedereen een unieke combinatie heeft van lichaamsbouw, gewicht en lengte, ziet dit goede bed er voor iedereen anders uit. Bij Morgana is het als enige in Nederland mogelijk om dit slaapsysteem ook echt persoonlijk samen te stellen. Dit doen wij aan de hand van een zogenaamde Digitale Nachtrust Analyse, ontwikkeld door Ergosleep, die jouw eigen unieke SLAAP-DNA® vaststelt. Binnen 8 minuten voel je zelf wat een bed op maat betekent.
 
Meer weten over de slaaptest? Klik hier voor meer informatie!
 
 
Reserveer de slaaptest wanneer het jou uitkomt. Ook buiten openingstijden.

Vul dit formulier in om een afspraak te maken voor de gratis Slaaptest. Wij zullen ervoor zorgen dat deze beschikbaar is.

Naam: Gé van den Brink
Leeftijd: 53
Klachten: nekhernia
Oplossing: Kussen Edel 14cm medium
Service: Lees verder
Naam: Albert van Schaik
Klachten: Last van rug
Oplossing: Forever boxspring met topper en hoofdkussens Phil en Edel
Service: Lees verder
Nieuwsbrief