Menu

Slaaptips voor in de zomer

  • Geplaatst op: 1-8-2019
  • |
  • Deel dit bericht:

Veel mensen kijken het hele jaar uit naar de zomer! Heerlijk in het zonnetje op het terras, op vakantie of een dagje aan het strand. De dagen zijn langer en je bruist van de energie, tenminste dat hoop je. Want door die lange warmen dagen komt een goede en gezonde nachtrust wel eens onder spanning te staan. In deze blog staan tips over hoe je vol energie de zomer door gaat komen

Probeer in ieder geval je ritme te behouden. Dagen worden langer en nachten worden korter, maar probeer de tijden aan te houden die je normaal ook slaapt. Verduister als het mogelijk is ook je kamer om de biologische klok te stimuleren.

Slaapkamer

De ideale slaapkamer temperatuur is 18 graden, maar in de zomer wil deze temperatuur nog wel eens wat hoger liggen waardoor je minder goed slaapt. Wij hebben enkele tips verzameld om ook tijdens warme nachten goed te kunnen slapen!

- Houd ramen, gordijnen en luchtroosters gedurende de dag dicht. Dit zorgt ervoor dat de warme lucht minder goed naar binnen kan.

- Zet, zodra het buiten afkoelt, de ramen open om verkoelde lucht binnen te krijgen. Probeer de meerdere ramen open te zetten op makkelijker luchtverplaatsing te laten plaatsvinden. Een ventilator kan eventueel een handje helpen.

- Zorg voor goed ademende materialen van beddengoed. Katoen is een voorbeeld van een fijn materiaal in de zomer omdat het koel aanvoelt en snel vocht opneemt. Synthetische stoffen kun je in deze periode beter vermijden.

- Probeer zo min mogelijk apparaten in je slaapkamer te zetten en zet deze niet op stand-by maar haal ze echt helemaal uit het stopcontact. Alle apparaten produceren namelijk warmte en alle beetjes helpen in deze dagen!

Verkoelen

Je hebt alle tips om je slaapkamer te verkoelen uitgeprobeerd maar helaas is het niet gelukt om je slaapkamer naar een hele lage temperatuur te krijgen. Dan wordt het tijd om zelf af te gaan koelen.

- Neem voor het slapen een warme douche. Het klinkt misschien een beetje gek, maar je bloedvaten gaan openstaan en hierdoor kan je lichaam de warmte beter afvoeren en zal je lichaamstemperatuur dalen.

- Zomer is een terrasjesperiode, maar drink met mate. Alcohol verhoogt namelijk je lichaamstemperatuur en droogt je uit, wat niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Drink daarom liever een glas water voor het slapengaan, om het uitdrogen (door onder meer zweten) tot een minimum te beperken.

- Je kunt een kruik in de vriezer leggen voor extra verkoeling in bed!

- Ook kun je een vochtig washandje (met ijsblokjes) 's nachts af en toe over je hoofd leggen.

 

  • Zomer
  • Zomer 
  • Gerust slapen

Jetlag

Wist je dat je hersenen maar half slapen tijdens de eerste nacht in een vreemd bed? Je linkerhersenhelft reageert in een nieuwe omgeving sterk op geluiden, waardoor je mogelijk minder goed in slaap komt of minder goed uitrust. Gedurende de tweede nacht lijkt dit te verdwijnen. Je hersenen zullen dus altijd een nacht moeten wennen aan een vreemd bed!

Heb je een belangrijke afspraak op een verre bestemming? Dan kun je misschien beter al een dag van tevoren arriveren, zodat je goed kunt wennen en uitgerust naar je afspraak kunt.

- Pas je slaap-waakritme al aan op je bestemming door een paar uur eerder of later naar bed te gaan.

- Eet eiwitrijk voedsel op je vlucht als je wakker moet blijven.

- Ga niet slapen tijdens je vlucht als je 's avonds aankomt op je eindbestemming, maar ga juist wél slapen als je 's ochtends aankomt.

- Breng, als je overdag aankomt, na de vlucht enkele uren in het daglicht door.

- Sta de volgende dag op een normaal tijdstip op, ook al ben je nog moe.

Allemaal tips om zo snel mogelijk aan te passen aan het nieuwe ritme en je slaapkamer temperatuur te beïnvloeden. Geniet van de zomer!