Menu

Rugklachten bij het opstaan uit bed?

  • Geplaatst op: 25-10-2019
  • |
  • Deel dit bericht:

Eerder genoot je enorm van je nachtrust, maar inmiddels kijk je eigenlijk al op tegen naar bed gaan omdat je weet hoe je er de volgende ochtend weer uit gaat stappen. Helemaal stijf en last van je rug, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Deze pijn straalt soms uit naar andere lichaamsdelen. En als je ’s ochtends wakker wordt, heb je dus geen uitgeslapen gevoel. Dit is zeker niet de bedoeling, maar hoe kun je het verbeteren?

Maar liefst 80% van de Nederlanders hebben soms last van rugklachten. Meestal is er geen directe aanwijzing waar de rugpijn vandaan komt, maar in bijna alle gevallen gaat deze vanzelf over en is er geen blijvende schade. Als je dus eenmalig een keer last hebt van je rug, kan het goed zijn dat je niet helemaal goed gelegen hebt. Kijk dan gerust nog even aan of het misschien vanzelf weer verdwijnt. Het zijn dan vaak spieren die uit balans zijn. Wanneer de pijn echter lang aanhoudt of geregeld terugkomt spreken we over een chronische rugpijn.

De oorzaak kan op vele plekken liggen, het is belangrijk tijdig een dokter of fysiotherapeut in te schakelen mocht het niet goed voelen. In deze blog gaan we in op de elementen waar je mogelijk zelf invloed op hebt.

Als eerste is het belangrijk te kijken naar je lichaamshouding. De zijslaper en de rug slaper zijn voor je lichaam de beste houdingen om ‘s nachts te herstellen. Het is namelijk belangrijk dat je ruggenwervel in een neutrale stand komt. Deze lichaamshoudingen zorgen hier vanuit de basis het beste voor, mits er de juiste ondersteuning wordt toegevoegd.

Lig jij lekkerder op je buik? Of word je in de ochtend wakker op je buik? Dan zou het goed kunnen zijn dat je wat vaker last hebt van rugklachten of deze op termijn gaat krijgen. Deze houding is namelijk minder ergonomisch. 

Als je op dit moment op je buik slaapt zijn er twee mogelijke opties.

1. Proberen je slaaphouding te veranderen naar een rug of zijligging.

Dit is eigenlijk de beste manier om op korte en lange termijn zo min mogelijk lichamelijke klachten te krijgen. Het is natuurlijk niet makkelijk om je slaaphouding zomaar te veranderen. Een sleepmate zou een uitkomst kunnen zijn, omdat deze voorkomt dat je op je buik kan rollen. Vraag gerust aan een van onze slaapadviseurs welke andere tips ze hebben om je hierbij te helpen. 

2. Je slaapsysteem optimaal maken voor een buikslaper om de schade te beperken.

Mocht je nou echt niet willen of kunnen veranderen van slaaphouding is het belangrijk je slaapsysteem aan te passen op deze houding. Een zo hard mogelijk matras en eigenlijk geen (of zo dun mogelijk) kussen zorgen ervoor dat je ruggenwervel rechter komt te liggen. Mocht je graag het verschil willen testen? Of meer advies hierover willen kun je altijd in een van onze winkels terecht.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je slaapsysteem de juiste ondersteuning biedt. Aangezien iedereen een unieke combinatie heeft van lichaamsbouw, gewicht en lengte, ziet dit goede bed er voor iedereen anders uit. Dus ook bij een juiste lichaamshouding kan het zijn dat er klachten ontstaan, omdat het slaapsysteem niet (meer) optimaal is. Een onjuiste hardheid, kuilvorming in het matras of verkeerd kussen zijn allemaal van invloed op hoe je 's nachts in je bed ligt. Mocht je dus klachten hebben terwijl je gewoon om je zij of rug ligt? Dan is het belangrijk hier naar te kijken.

Om te bepalen welk bed het beste past bij jouw lichamelijke klachten raden wij je aan de slaaptest te doen. Tijdens deze test ervaar je direct het verschil tussen een slaapsysteem aangepast op je lichaamsprofiel en een standaardoplossing. Ervaar in 8 minuten tijd wat 10 jaar goed en gezond slapen voor jou zou kunnen betekenen. Het beste kun je hier vooraf de slaaptest reserveren.

Neem gerust contact met ons op, wij kijken graag naar de mogelijkheden om jouw nachtrust te verbeteren.